Read the following passage and mark the letter A, B, C, D, on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the following questions
An idea came to me, and I turned off the lights in the studio. In the darkness, I put the cello's spike into a loose spot on the carpet, tightened the bow and drew it across the open strings. I took off my shirt and tried it again, it was the first time in my life I'd felt the instrument against my bare chest. I could fell the vibration of the strings travel through the body of the instrument to my own body. I'd never thought about that; music scholars always talk about the resonating properties of various instruments, but surely the performer's own body must have some effect on the sound. As I dug into the notes I imagined that my own chest and lung were extensions of the sound box; I seemed to be able to alter the sound by the way I sat, and by varying the muscular tension in my upper body.
After improvising for a while, I started playing the D minor Bach suite, still in the darkness. Strangely freed of the task of finding the right phrasing, the right intonation, the right bowing, I heard the music through my skin. For the first time I didn't think about how it would sound to anyone else, and slowly, joyfully, gratefully, I started to hear again. The note sang out, first like a trickle, then like a fountain of cool water bubbling up from a hole in the middle of the desert. After an hour or so I looked up, and in the darkness saw the outline of the cat sitting on
the floor in front of me, cleaning her paws and purring loudly. I had an audience again, humble as it was.
So that's what I do now with the cello. At least once a day I find time to tune it, close my eyes, and listen. It's probably not going to lead to the kind of come back. I'd fantasized about for so long - years of playing badly have left scars on my technique, and, practically speaking, classical musicians returning from obscurity are almost impossible to promote - but might eventually try giving a recital if I feel up to it. Or better yet, I may pay for Dr. Polk if our date at the concert goes well. Occasionally I fell a stab of longing, and I wish I could give just one more concert on the great stage before my lights blink off, but that longing passes more quickly now. I take solace on the fact that, unlike the way I felt before, I can enjoy playing for myself now. I fell relaxed and expansive when I play, as if I could stretch out my arms and reach from one end of the apartment to the other. A feeling of the completeness and dignity surrounds me and lifts me up.
Câu 31 : What is the passage mainly about?
Suy nghĩ và trả lời câu hỏi trước khi xem đáp án
Lời giải:
Báo saiÝ chính của bài là gì?
A. Cảm xúc của một nhạc sĩ khi chơi đàn Cello
B. Mong muốn trở lại nghề cũ của một nhạc sĩ
C.Một nhạc sĩ tìm lại niềm vui khi chơi nhạc
D. Một nhạc sĩ chơi cello cho con mèo của anh ấy
Đoạn văn nói về việc một nhạc sĩ tìm được niềm vui thực sự khi chơi nhạc.
→ Đáp án C
Câu 32 : In paragraph 1, what does the word “it” refer to in the sentence, "I took off my shirt and tried it again."?
Suy nghĩ và trả lời câu hỏi trước khi xem đáp án
Lời giải:
Báo saiTrong đoạn 1, từ “it” ám chỉ điều gì trong câu “I took off my shirt and tried it again.”?
A. kéo cây vĩ qua các dây
B. Tắt đèn trong studio
C. Cởi áo
D. Căng cây vĩ
“In the dark ness, I put the cello's spike into a loose spot on the carpet, tightened the bow and drew it across the open strings. I took off my shirt and tried it again” (Trong bóng tối, tôi đặt chân đàn xen-lô lên một lỗ hổng của thảm, căng cây vĩ và kéo qua các dây đàn. Tôi cởi áo ra và thử lại.)
Phân tích: Thử lại ở đây là thử lại việc chơi đàn khi không mặc áo, nghĩa là kéo cây vĩ qua các dây.
→ Đáp án A
Câu 33 : In paragraph 2 the author's primary purpose is _________
Suy nghĩ và trả lời câu hỏi trước khi xem đáp án
Lời giải:
Báo saiTrong đoạn 2, mục đích chính của tác giả là .................
A. để giải thích cảm xúc của nghệ sĩ cello khi chơi trước khán giả
B. để miêu tả âm thanh khi nhạc sĩ chơi đàn sát cơ thể mình
C. để xác định các bản nhạc cụ thể mà nghệ sĩ cello chơi
D. để mô tả trải nghiệm chơi đàn cello bên cạnh làn da của ông
Thông tin: “I started playing the D minor Bach suite, still in the darkness... For the first time...The note sang out, first like a trickle, then like a fountain of cool water bubbling up from a hole in the middle of the desert” (Tôi bắt đầu chơi tổ khúc của Bach ở âm rê thứ, vẫn trong bóng tối... Lần đầu tiên... Các nốt vang lên, đầu tiên như một giọt nước, sau đó giống như một thác nước mát lạnh òa lên từ một cái hố giữa sa mạc.)
→ Đáp án D
Câu 34 : All of following are mentioned in paragraph 2 as part of the cellist's new way of playing EXCEPT _______.
Suy nghĩ và trả lời câu hỏi trước khi xem đáp án
Lời giải:
Báo saiTất cả những điều sau đây được đề cập trong đoạn 2 như một phần của cách chơi mới của nghệ sĩ cello NGOẠI TRỪ _______.
A. chơi nhạc cụ trong bóng tối
B. nghĩ về cách âm nhạc mang lại cho người khác
C. "nghe" âm nhạc qua làn da trần của ông
D. không lo lắng về việc tìm ra cách viết đúng
Thông tin: “I started playing the D minor Bach suite, still in the darkness. Strangely freed of the task of finding the right phrasing, the right intonation, the right bowing, I heard the music through my skin. For the first time I didn't think about how it would sound to anyone else...” (Tôi bắt đầu chơi tổ khúc của Bach ở âm rê thứ, vẫn trong bóng tối. Lạ lẫm thay không còn ràng buộc nhiệm vụ tìm quãng đúng, nhạc điệu đúng, cách kéo đàn cho đúng, tôi đã lắng nghe âm nhạc qua làn da.)
→ Đáp án B
Câu 35 : What can be inferred from paragraph 3 about the cellist?
Suy nghĩ và trả lời câu hỏi trước khi xem đáp án
Lời giải:
Báo saiCó thể suy ra được điều gì về người chơi xen-lô ở đoạn 3?
A. Ông ấy luôn thích thú chơi nhạc cho chính mình
B. Ông ấy đã liên tục biểu diễn qua các năm
C. Trước đây, ông chưa từng chơi trước một thính giả nào
D. Trước đây, ông chỉ muốn chơi cho thính giả
Thông tin: “It’s probably not going to lead to the kind of come back I'd fantasized about for so long – years of playing badly have left scars on my technique, and, practically speaking, classical musicians returning from obscurity are almost impossible to promote ...”: (Có lẽ điều này không sẽ không dẫn tôi đến màn quay trở lại mà tôi hằng mơ tưởng – hàng năm chơi tệ đã để lại vết sẹo trong kỹ thuật của tôi và thực lòng mà nói, những người nhạc sĩ cổ điển quay trở lại từ sự tăm tối khó hiểu thì gần như không thể nào quảng bá hình ảnh được...)
→ Đáp án B
Câu 36 : Based on the information in paragraph 3, what can be inferred about the cellist's attitude toward playing?
Suy nghĩ và trả lời câu hỏi trước khi xem đáp án
Lời giải:
Báo saiCó thể suy ra được điều gì ở đoạn 3 về thái độ chơi nhạc của tác giả?
A. Ông cảm thấy rất tích cực.
B. Ông cảm thấy nhụt chí
C. Ông thấy lo lắng
D. Ông thấy do dự
Thông tin: “I fell relaxed and expansive when I play... A feeling of the completeness and dignity surrounds me and lifts me up” (Tôi cảm thấy thư thái và chan hòa... Một cảm xúc về sự hoàn thiện và tự trọng vây lấy tôi và nâng tôi lên.)
→ Đáp án A
Câu 37 : The word blink off in paragraph 3 in closest in meaning to _____.
Suy nghĩ và trả lời câu hỏi trước khi xem đáp án
Lời giải:
Báo saiTừ “blink off” trong đoạn 3 gần nghĩa nhất với từ nào?
A. wink: nháy mắt
B. flicker: nhấp nháy
C. twinkle: lấp lánh
D. turn off: tắt đi
Thông tin: “Occasionally I fell a stab of longing, and I wish I could give just one more concert on the great stage before my lights blink off, but that longing passes more quickly now” (Thỉnh thoảng tôi cảm thấy một nỗi mong chờ nhói lên, và tôi ước tôi có thể biểu diễn chỉ một buổi hòa nhạc nữa trên sân khấu lớn trước khi những chiếc đèn biểu diễn tắt đi, nhưng giờ nỗi mong chờ đó đã qua nhanh hơn rồi.)
→ Đáp án D
Đề thi thử THPT QG năm 2022 môn Tiếng Anh
Trường THPT Chuyên Bắc Giang